ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
0-18 yaş çocuklarının gelişim alanlarını (fiziksel, psikomotor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal) ve özelliklerini tanıyıp alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen, özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne ve çocuk sağlığı konusunda bilinçli olan, 0-12 yaş çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtilerini, korunma yollarını ve bakımını bilen, ilk yardım konusunda bilgi ve beceri kazanan, erken çocukluk eğitim kurumlarında program hazırlayıp uygulayabilen, bu yaş çocuklarının ilgilerine, yeteneklerine, gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun drama, müzik, sanat ve Türkçe dil etkinlikleri uygulayabilen, eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kullandığı araç gerecin basit bakım ve onarımını yapabilen, çalıştığı iş yerinde günlük menü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen, kendi alanındaki mesleki ve teknik becerilerini kullanarak iş yerinde ve çevresindeki sorunları çözebilen, teknolojik gelişmelere açık, girişimci, problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabilecek nitelikte meslek elemanı yetiştirmeyi amaçlayan keyifli bir alandır.
Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.
Çocuk hastaneleri ve hastane okullarında,
Çocuk Gelişimciler; Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu'nda, Özürlüler İdaresi Başkanlığı'nda, Devlet Planlama Teşkilatı'nda, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezlerinde ve hastanelerde, çocuk hastaneleri ve hastane okullarında,
Özel eğitim, bakım ve rehabilitasyon merkezlerinde,
Çocuk Gelişimciler; Milli Eğitim Bakanlığı; Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü'nde, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nde, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Halk Eğitim Merkezlerinde, Talim Terbiye Genel Kurulu'nda, Anaokullarında, Özel eğitim, Bakım ve Rehabilitasyon merkezlerinde,
Çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde,
Çocuk Gelişimciler; radyo ve televizyondaki çocuk ve gençlik programlarının ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde, çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde, çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında, eğitsel oyuncak üretiminde görev yapabilmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ:
Alan programının eğitim süresi toplam 4 yıldır.
4. SINIFTA İŞLETMELERDE MESLEKİ EĞİTİM YAPILMAKTADIR.
İşletmeler :Kamu Kurum ve Kuruluşlarına ve Özel Sektöre ait Kreşler, Anaokulları, Anasınıfları, Gündüz Bakım Evleri, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde işletmelerde mesleki eğitimini tamamlar.
MESLEK ELEMANINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Kimseler olmalıdır...
ALANA AİT DALLAR
dalları yer almaktadır.
ERKEN ÇOCUKLUKTA VE ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISININ GÖREVLERİ
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan, Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasında destek olmaları gerekir.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve yardımcı elamanlık meslekleri de bulunmaktadır.
4 YILLIK EĞİTİM VEREN FAKÜLTELER
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı, çalışmalarını kapalı ve açık alanlarda yapabilir. Öğretmen yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm içinde olmalıdır. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu ve başarılı olurlar.
İŞ BULMA İMKANLARI
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, rehabilitasyon merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapabilirler. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.
ÜNİVERSİTELERİN ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ÖĞRETMENLİĞİNDEN MEZUN OLANLARIN ÇALIŞMA ALANLARI
Üniversitelerin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği Programından mezun olanlar:Kamu ve özel sektörde okulöncesi eğitim kurumlarında yöneticilik yapabilir.Çocuk gelişimci ve okulöncesi öğretmeni olarak çalışabilir,Özel anaokulu açıp, işletebilir.Çocuklar ve ailelerine hizmet veren birimlerde çocuk gelişimci olarak görev yapabilir,Anne-baba eğitimi verebilir, aile danışma merkezlerinde, ana çocuk sağlığı merkezlerinde, yataklı tedavi kurumlarında çocuk gelişimi ve eğitimcisi olarak görev yapabilir.Oyuncak sektöründe oyuncak tasarımcısı veya tasarım danışmanı olabilir, çocuk yayıncılığı alanında ve erken çocukluk özel eğitimi alanında çalışabilir. Halk eğitimi merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.